Chi kung

Voorbereiding

De voorbereiding om chi kung te kunnen uitvoeren is:
- Ontspannen staan
- Een set van losmakende oefeningen

Ontspannen staan houdt in dat we heel duidelijke richtlijnen aanbieden om naar een ontspannen houding te komen. Je leert stabiel staan zonder spanning op te bouwen.

Door jarenlange observatie hebben we gezien dat het heel zinvol is een set van oefeningen uit te voeren om je lichaam los te maken. Deze set zorgt ervoor dat je voldoende toegang hebt tot je energie om deze te ontwikkelen.

Meer informatie vind je hierover op de site van www.restyleyourlife.be

Chi kung

Chi kung zijn sets van oefeningen die je energie ontdekken en ontwikkelen.
Bij Inner Motion baseren we ons op 2 sets:
- Ba duan jin (8 brocaat oefeningen)
- Shi ba shi (18 tai chi-chi kung oefeningen)

Spanning zorgt voor verkramping en beperking in je lichaam. De eerste set van oefeningen richten we ons vooral op de verruimende ervaring in je lichaam. Juist door minder spanning te maken en meer te bewegen vanuit je energie zal je lichaam moeiteloos terug openen. Er is meer 'plaats' in je lichaam waardoor alle processen makkelijker gaan en alle organen hun functie beter kunnen uitvoeren. Bij de tweede set richten we ons vooral op het vloeiend uitvoeren van de oefeningen. Juist door de ruimte is er voldoende plaats voor de energie om te stromen. Als we leren meegaan op de energiestroom is elke beweging vloeiend. Het is tevens een set ontworpen om de principes van tai chi te leren kennen. Dus is het een logische stap om de tai chi vorm te leren.

Naast de bewegingen volgen we een tweede spoor om je energie te ontdekken en ontwikkelen, nl. chi kung staan. Deze houdingen zijn gebaseerd op I chuan staan. Tijdens houdingen kan je je volledig richten op de ervaring in je geest en lichaam. Je bent gericht op ontspannen staan en nieuwsgierig als een kind naar de ervaringen die vrijkomen. Er is niet zoiets als staan en wachten. Het is een boeiende, heel dynamische ervaring.

6